Social gemenskap på distans

Social gemenskap på distans

Att skapa gemenskap och kontorskultur när man jobbar på distans kan vara en utmaning. Men med rätt verktyg och struktur kan man tackla de största hindren. Så, hur gör man för att skapa en sammanhållning på ett distanskontor?
Som chef är det viktigt att börja med att sätta en tydlig struktur och regler som är enkla att följa och som känns givande för dina anställda att delta i. Ett sätt kan vara att boka in sociala aktiviteter som digital fika på en stående dag, gemensamma digitala workshops och luncher, och andra obligatoriska digitala sammankomster som är relevanta till din verksamhet. Ett annat bra tips är att ha en kanal för intern kommunikation. Starta en gruppchatt där man kan ”umgås digitalt” med anställda och medarbetare. Detta skapar en gemenskap och blir ett utrymme, likt att träffas i korridoren eller stå vid kaffemaskinen och prata. 
 
Skapa en struktur för digitala videomöten så att alla kan delta på lika villkor och känna sig sedda. Genom att ha schemalagda check-ins som att starta dagen tillsammans som ett team får du bättre koll på dina anställdas välmående samtidigt som du bygger gemenskap.

Läs mer om ledarskap
Boka in samarbeten och sätt ett arbetsschema med fasta arbetstider så att alla är tillgängliga under de viktigaste timmarna på arbetsdagen. Att exempelvis ha lunchen samma tid gör också att man dels kan ha digitala luncher ihop som en social aktivitet, dels för att veta när man har en paus och inte behöver vara tillgänglig.  
 
Att göra fysiska aktiviteter digitalt på distans är också viktigt. Boka in 10-minuters pauser där alla kopplar upp sig och följer enkla övningar av stretching och rörelser, där man kan peppa varandra, skratta och slappna av. Avsluta arbetsveckan med något kul som en fredagsquiz eller andra virtuella tävlingar för att skapa engagemang och teambuilding!

Lär dig mer om teambuilding!

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.